Není pneumatika jako pneumatika
Není pneumatika jako pneumatika. Pryč jsou doby, kdy po cestách jezdily povozy s koly vypletenými dřevěnými loukotěmi okutými kovovým pásem, který byl později potažen kaučukovou pryží, jež dala základ směsím pro výrobu dnešních pneumatik. Její úloha byla jasná, ztlumit otřesy vznikající při valivém pohybu kol při styku s vozovkou, nebo terénem. Od těchto dob uplynulo spoustu vody a času a vývoj se dostal do dnešní podoby pneumatiky, tak jak ji známe z dnešních automobilů. Na trhu existuje spousta více i méně známých výrobců, jež produkují miliony těchto pryžových výrobků zakulaceného tvaru, bez nichž by se současný automobilový průmysl neobešel. Jen aby někdo nepodlehl dojmu, že materiálem pneumatiky je jen pryž. Nikoli, pneumatika je konstrukčně poměrně komplikovaný výrobek, jež má svoji ocelovou vrstvu tvořící kostru pneumatiky udržující její tvar a zajišťuje určitou pevnost při nárazech. Další vrstvou je tkaninová vrstva, jež spolu s kovovou vrstvou zajišťuje odolnost proti proražení pneumatiky, tyto vrstvy jsou zality kaučukovou směsí, po obvodu pneumatiky je pak vrstva zvaná dezén. Směs materiálu na dezénu se zásadně liší v závislosti, jde li o zimní či letní pneumatiku a samozřejmě každý výrobce má svoji recepturu, která zajišťuje vlastnosti a chování pneumatiky při styku s mokrou, suchou, zasněženou, či namrzlou vozovkou. Vlastnosti pneumatiky však nezávisí jen na směsi dezénu, ale na kompletní konstrukci pneumatiky včetně jejího vzorku a také rozměrů. Jinak se bude na voze chovat pneumatika o rozměru 195 65 r15 a jinak pneumatika o rozměru 205 55 r16, nebo dokonce 225 45 r17. Čím větší šířka (první číslo), tím větší valivý odpor, což má vliv na spotřebu vozidla, ale zase větší přilnavost, takže vozidlo lépe drží na vozovce, ale pozor i toto fyzikální tvrzení je výrazně ovlivňováno materiálem a vzorkem dezénu a samozřejmě stavem vozovky. Druhé číslo udává procentuelní poměr výšky vůči šířce. Zde platí, čím menší číslo, tím nižší pneumatika bude a také tím méně budou tlumeny rázy vznikající při styku s vozovku. Poslední série znaků pak říká, že jde o radiální konstrukci a průměr ráfku v palcích, pro nějž je pneumatika vyrobena. Při výběru pneumatik co se rozměrů týče, jsme však naštěstí omezeni tím co výrobce uvede do uživatelské dokumentace k vozidlu a technického průkazu. Na nás je pouze volba výrobce a konkrétního typu.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.