Světové dějiny od knihkupectví Beletrie
Antický Řím – Encyklopedická příručka
Příručka, napsaná dvěma vynikajícími archeology, se věnuje všem oblastem života ve starověkém Řecku/Římě, a to jak velkým a všeobecným tématům jako geografie nebo vojenství, tak každodennímu životu jednotlivce. Zahrnuje období tří tisíciletí od počátků minojské civilizace na Krétě po konečnou porážku římskou mocí v roce 30 př. Kr. Je uspořádána do deseti kapitol pokrývajících jednotlivá témata jako hospodářství, obchod nebo náboženství, díky čemuž je dobře přístupná pro čtenáře, který potřebuje získat všechny informace o specifickém tématu na jednom místě. Jednotlivé kapitoly jsou dále tematicky členěny a navíc některá témata procházejí několika kapitolami, v nichž jsou pojednávána z odlišné perspektivy. Užitečná příručka pro univerzitní studenty i pro milovníky antiky je vybavena rozsáhlou bibliografií, diferenčním seznamem starověkých lokalit, rejstříkem a 15 mapami.
Německé vozidla II. světové války
V mechanizovaném válečném konfliktu zajišťují nákladní vozy nezbytnou logistickou podporu dopravou mužstva, munice, zbraní, potravin, oblečení, paliva a veškerých dodávek výzbroje, často po rozbitých cestách a zničené zemi. Německé vrchní velení tuto skutečnost značně podcenilo a německá armáda nebyla plně mechanizovaná po celou dobu války. Tak jak šest let trvající konflikt, který nazýváme Druhou světovou válkou, vytvářel převážně u spojenců příznivé prostředí pro rozvoj automobilového průmyslu, který významně ovlivnil konstrukci vojenských vozidel, tak v Německu způsoboval jeho postupnou stagnaci. Na případný vývoj, či modernizaci bylo čím dál tím méně času, prostředků, výrobních kapacit i surovin. Případné inovace se týkaly převážně úprav vedoucích ke zjednodušení výroby, popř. úspoře materiálu. Automobilový průmysl (a nejen ten) tak postupně směřoval ke svému zhroucení, podpořenému i fatálním nedostatkem pohonných hmot. Tato kniha se snaží představit ve stručnosti nejvýznamnější výrobce nákladních automobilů v Německu i v zemích okupovaných v letech 2. světové války a jejich výrobní program. Popisuje i stav německého automobilového průmyslu včetně surovinové základny v době vypuknutí válečného konfliktu. V první kapitole kniha seznamuje čtenáře se stavem a úrovní vývoje a výroby v německém automobilovém průmyslu, problémy logistiky v té době, i se snahami o standardizaci v této oblasti. Ve druhé a třetí kapitole jsou představeni hlavní němečtí výrobci a výrobci v okupovaných zemích. V ostatních kapitolách jsou představeny nejvýznamnější automobily jednotlivých výrobců, dodávané německé armádě za 2. světové války, popř. automobily ukořistěné, nebo zabavené pro potřeby armády. Vozy jsou řazeny podle typu a rozděleny na užitkové, lehké nákladní, střední nákladní, těžké nákladní vozy a pásová a polopásová vozidla. Je zde zahrnuta řada vozidel od počátku do konce třicátých let, používaných v roce 1939/40 i automobily navržené a vyrobené během války. V textu jsou popsány významné, nebo pokrokové vozy. V tabulkách je potom uveden nejúplnější seznam dostupných vozů jednotlivých kategorií, rozdělených podle výrobců, s příslušným standardizačním označením, základním popisem a technickými informacemi. Uvedená data obecně platí pro daný typ podvozku. Pro jednotlivé konkrétní známé vozy jsou pak uvedeny doplňující údaje. Na konci tabulek je uveden přehled kódových čísel Kfz. Velkou předností publikace je značné množství fotografií, dokumentujících automobilový průmysl Německa v celém průřezu. Tato kniha by nemohla být napsána bez pomoci, odborných znalostí a mnohaleté podpory Davida Fletchera, knihovníka Tankového muzea v Bovingtonu. Vynikající barevné fotografie dodali Mark Barnes, John Blackman, Paul Kosten, Phillip Royal a Simon Thomson. Skvělé dobové fotografie z jeho osobní sbírky poskytl Thomas Anderson. Další dobové fotografie dodaly archiv Ulstein Bild a agentura Getty Images.
Mossad – Izraelské tajné války
Stát Izrael budí již od svého dramatického vzniku v roce 1948 obrovskou pozornost, která je čas od času oživována neméně dramatickými a bouřlivými událostmi. Po první arabsko-izraelské válce v letech 1948-49 následovala tzv. Suezská válka v roce 1956, Šestidenní válka v roce 1967 a Jomkippurská válka v roce 1947 a také izraelská invaze do Libanonu v roce 1982 a první palestinská Intifáda od roku 1987. Následovalo ještě mnoho dalších dnes již legendárních historických momentů. Je skutečně až s podivem, kolik se toho za posledních šedesát let událo okolo malé země jménem Izrael. Vzrušující a nedílnou součástí izraelských dějin byl a dodnes je rovněž nemilosrdný zákulisní boj izraelských tajných služeb. Právě ty izraelské si oprávněně vydobyly po celém světě reputaci obávaného a efektivního nástroje v boji proti (nejen) arabským teroristickým skupinám. Jednu ze slavných epizod jejich existence nám připomíná kontroverzní snímek kultovního režiséra Stevena Spielberga nazvaný zcela prostě Mnichov. Pro pamětníky a odbornou veřejnost je Mnichov 1972 známým pojmem a také mementem jedné z vůbec nejtragičtějších událostí izraelsko-arabského konfliktu. Smrt jedenácti izraelských sportovců na olympiádě, zasvěcené symbolicky míru, vyprovokovala jednu z nejslavnějších operací v dějinách státu Izrael. Odveta izraelské zpravodajské služby Mossad za tento útok vešla do dějin jako legenda ve světě tajných služeb a je popsána také v této knize. Autoři předkládají jednu z nejrozsáhlejších a nejrespektovanějších studií o historii izraelských tajných služeb od počátků 20. století až do roku 1991. Čtenář se dozvídá o leckdy až úsměvných počátcích budování izraelského zpravodajského aparátu v období britského mandátu před druhou světovou válkou, začíná tak chápat klíčovou roli prvních příslušníků tajných služeb pro vznik Izraele. Autoři popisují nejen širší vojensko-politické souvislosti všech popisovaných období, ale též osobní profil prvních nadšených budovatelů a pozdějších profesionálů, kteří tehdy již stáli v čele obávané a výkonné mašinérie.
Světové dějiny od knihkupectví Beletrie
http://www.beletrie.eu/svetove-dejiny/
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.